جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۲ شهریور ۲۹, جمعه

عبید، عبیدالله

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[وزیران افغانستان][استادان دانشگاه کابل]


دکتر عبیدالله عبید (زادۀ ۱۳۴۷ خ - )، سفیر پیشین افغانستان در ایران و وزیر تحصیلات عالی این کشور است[۱].


[] زندگی‌نامه

عبیدالله عبید فرزند عبدالوهاب خان در سال ۱۳۴۷ خورشیدی، در یک خانواده روشنفکر در شهر کابل به‌دنیا آمد[٢]. در سال ۱۳٦۹، به درجۀ فوق لیسانس، از دانشکده ستوماتولوژی دانشگاه پزشکی کابل فارغ‌التحصیل شد[٣]، و سپس، در هیأت (کادر) علمی به‌عنوان استاد در دپارتمان (دیپارتمنت) مایکروبیولوژی و پرازیتولوژی دانشگاه طبی کابل به‌خدمت پرداخت[۴].

پس از سال ۱۳۷۲ تا آبانماه (عقرب) سال ۱۳۸۹ به‌عنوان رئیس این دپارتمان انجام وظیفه کرد[۵] و از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۷٦، همزمان با تدریس، مدیر عمومی تدریسی در دانشگاه طبی کابل نیز بود[٦]. از سال ۱۳۸۱ تا پایان سال ۱۳۸۲، به‌عنوان معاون امور دانشجویان دانشگاه (محصلان پوهنتون) طبی کابل خدمت می‌کرد[٧].

عبید در سال ۱۳۸۲، به‌مدت چهار ماه، برای فراگیری شیوه‌های جدید آموزشی در دانشگاه لومالیندا ایالات متحده امریکا به تحصیل پرداخت و در سال ۱۳۸۶ به‌مدت سه ماه، برای ارتقای مهارت‌های بین‌المللی در دانشگاه نبراسکا ایالات متحده امریکا به‌تحصیل ادامه داد و از هر دو دانشگاه گواهی‌نامه به‌دست آورد[٨].

در ضمن، به‌عنوان وکیل مردم شهر کابل در هر دو لویه‌جرگه اضطراری و لویه‌جرگه تصویب قانون اساسی شرکت کرد و همچنین نماینده مردم در جرگه مشورتی صلح نیز بود[۹].

وی، از سال ۱۳۸۳ تا شهریورماه (ماه سنبله) سال ۱۳۸۴، به‌عنوان مشاور رئیس جمهور در امور اجتماعی انجام وظیفه کرد[۱٠] و از سال ۱۳۸۴ تا پایان آبانماه (عقرب) ۱۳۸۹، در سمت ریاست دانشگاه پزشکی کابل مشغول به‌کار بود[۱۱]. سپس، مدت دو سال، به‌عنوان رئیس دفتر (بورد) توقف توبرکلوز (جلوگیری از بیماری سل) افغانستان خدمت می‌کرد[۱٢].

پس از آن، او از سوی حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، به‌عنوان سفیر کبیر و نمایندۀ فوق‌العادۀ جمهوری اسلامی افغانستان در جمهوری اسلامی ایران منصوب شد[۱٣] و در هفتم عقرب (آبانماه) ۱۳۸۹ به تهران رفت و به انجام وظیفۀ خود، رسماً آغاز کرد[۱۴].

در ۱۵ اسفند (حوت) ۱٣۹٠، پارلمان (ولسی‌جرگه) افغانستان برای پروفسور (پوهاند) دکتر عبيدالله عبيد، به‌عنوان وزیر تحصیلات عالی افغانستان رای اعتماد داد[۱۵]. در ۲۵ تیر ۱۳۹۱، وی همراه با محافظین خود، در حالی که از استان (ولایت) بغلان در شمال افغانستان به سوی قندوز، در حال سفر بود، یک بمب در مسیر حرکت خودروی وی منفجر شد. اما وی از این سوءقصد جان سالم به در برد[۱٦].


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]- وزیری که از ترور نجات پیدا کرد، سایت خبری و تحلیلی زلال نیوز



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]