جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ خرداد ۱۸, پنجشنبه

انفجار مرگبار کابل

از: دانشنامه‌ی آریانا

انفجار مرگبار کابل


فهرست مندرجات
کابلشبکه‌ی حقانی

انفجار مرگبار کابل (به انگلیسی: Kabul explosion Wednesday, May 31, 2017)، حمله‌ی خونین، چهارشنبه ۱۰ جوزا ۱٣۹٦، توسط یک گروه تروریستی ناشناس به کابل، پایتخت افغانستان بود. انفجار در نزدیکی سفارت آلمان روی داد که به کشته‌شدن یک مأمور امنیتی و زخمی‌شدن چند کارمند سفارت منجر شد. براساس آمار وزارت بهداشت افغانستان، این انفجار، ۱۵۰ کشته و صدها زخمی به‌جا گذاشت.


شرح ماجرا

همه‌ی جنگ‌ها بالاخره دیر یا زود زمانی به پایان می‌رسند، اما خاطره‌ی قساوت‌ها و فجایع روی داده به‌نظر نمی‌رسد كه هرگز به فراموشی سپرده شوند. بامداد چهارشنبه، ۱۰ خرداد (جوزا) ۱٣۹٣ خورشیدی (٣۱ مه ٢٠۱٧ میلادی)، انفجار شدیدی مرکز شهر کابل پایتخت افغانستان را لرزاند. انفجار به‌حدی مهیب بود که باعث ایجاد حفره‌ای بزرگ در زمین شد. این انفجار در منطقه‌ای از شهر کابل روی داد که می‌توان آن را قلب مدیریت امور افغانستان خواند. در این منطقه، کاخ ریاست جمهوری و شماری از سفارتخانه‌های خارجی، از جمله: سفارت‌های آلمان، ترکیه، ایران، هند، اندونزی، فرانسه، و بریتانیا و هم‌چین مهم‌ترین دفاتر ناتو واقع است.[*] سفارت آلمان در کابل که در نزدیکی محل رویداد قرار دارد، از کشته شدن یک مامور امنیتی و زخمی شدن چند کارمند این سفارت خبر داد.

صدای انفجار این حمله به اندازه‌ای بلند بوده که کاربران شبکه‌های اجتماعی در دورترین نقاط کابل گزارش داده‌اند که صدای آن را شنیده‌اند

در خبرنامه ریاست امنیت ملی افغانستان آمده است که بمب در یک تانکر تخلیه فاضلاب جاسازی شده بود. در نزدیکی محل این حمله ساختمان‌ها و مراکز متعدد سیاسی، دیپلماتیک و رسانه‌ای قرار دارد. دفاتر ریاست جمهوری، ریاست اجرایی، ریاست امنیت ملی، چندین رسانه افغانستان و شبکه‌های مخابراتی افغانستان در اطراف این محل قرار دارند. همچنین سفارت‌های آلمان، ترکیه، ایران، هند، اندونزی، فرانسه، بریتانیا و مهمترین دفاتر ناتو نیز در نزدیکی محل انفجار موقعیت دارند. حمله مرگبار امروز (چهارشنبه ۳۱ مه/۱۰ جوزا) که از بزرگترین حملات در این شهر به شمار می‌رود، منطقه‌ای از کابل را هدف قرار داده.


واکنش‌ها به حمله خونین کابل

حمله مرگبار کابل که تا هنوز هیچ گروهی مسئولیت آن‌را به عهده نگرفته، با محکومیت گسترده در داخل و خارج افغانستان مواجه شده است.

محمداشرف غنی، رئیس‌ جمهوری افغانستان، این حمله را شدیدا محکوم کرده و گفته است که «تروریستان حتی در ماه مبارک رمضان که ماه‌خیر، برکت و عبادت است از قتل و کشتار مردم بی گناه ما دست بر نمی‌دارند».

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان، نیز در بیانیه‌ای حمله به کابل را یک عمل «بزدلانه و به دور از انسانیت» خوانده و گفته است نیروهای امنیتی افغانستان با تمام توان و قوت به مرتکبین آن پاسخ جدی خواهند داد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در گفتگویی تلفنی با اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان این حادثه را تسلیت گفته است. سفارت آمریکا هم‌چنین این حمله را «شرم‌آور و هولناک» خوانده و گفته است که انجام چنین حملاتی نشان می‌دهد که «تروریست‌ها» هیچ ارزشی برای زندگی انسان‌ها قائل نبوده و شدیداً مخالف تأمین صلح در افغانستان هستند.

رحمت‌الله نبیل، رئیس سابق امنیتی ملی، ضمنی نکوهش این حمله، تأکید کرده هر آن‌که به دشمن افغانستان ترحم دارد، در حقیقت هم دست دشمن و دشمن مردم افغانستان است. او از دولت افغانستان خواسته است افرادی را که «به‌جرم آدم‌کشى و قتل مردم بی‌گناه و نیروهای امنیتی افغانستان، در سه محکمه محکوم به اعدام کرده است، را علناً اعدام کند و مرحمی بر زخم‌‌های مردم افغانستان بگذارند».

امرالله صالح، وزیر دولت در امور اصلاحات بخش امنیتی افغانستان، در فیسبوکش نوشته «که هر آن‌کس که بعد از دیدن این تصاویر بازهم بر ضد طالب فعالیت نمی‌کند و یا به آن‌هایی‌که طالب را برادر می‌گویند، لعنت و نفرین نمی‌فرستد بداند که وجدانش سیاه شده است و دیگر عضو خانواده بشری این شهر نیست».

گروه طالبان در واکنش به حمله مرگبار کابل گفته است که این رویداد هیچ ربطی با این گروه ندارد و آن‌را محکوم کرده است. در بیانیه‌ای که از سوی گروه طالبان به رسانه‌ها فرستاده شد، آمده است که این گروه انجام هر نوع «حمله، تخریب و انفجاری» که به غیرنظامیان آسیب می‌رساند، را نکوهش می‌کند.

سازمان عفو بین‌الملل حمله به کابل را تلاش عمدی برای کشتن غیرنظامیان خوانده و گفته دولت افغانستان هم نتوانسته که از زندگی مردم افغانستان حفاظت کند. این سازمان با انتشار خبرنامه‌ای گفته است: «باید در این مورد تحقیق بی‌طرفانه، مستقل، شفاف و موثر انجام شود. عاملان این حادثه باید محاکمه شوند.»

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، نیز این رویداد را محکوم کرده و گفته که ناتو در امر مبارزه علیه تروریسم همکار افغانستان است. ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم این حمله گفته است که این رویداد نشان‌گر «دورویی» دشمن مردم افغانستان است که ظاهر مدعی است که تنها نیروهای امنیتی افغانستان را هدف قرار م‌ دهد، در حالی‌که به کشتار مردم غیرنظامی ادامه می‌دهد.

سفارت آلمان در کابل در بیانیه‌ای نوشته که: «ما قویاً حمله به کابل که غیرنظامیان بی‌گناه را هدف قرار داد، محکوم می‌کنیم.» در این حمله یک محافظ سفارت آلمان کشته و شماری از کارمندان سفارت زخمی شدند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ضمن محکوم‌کردن حمله انتحاری کابل با دولت و ملت افغانستان ابراز همدردی کرد و گفت:‌ «حملات تروریستی در هر کجا و از جانب هر گروه و تحت هر بهانه‌ای، اقدامی سبعانه، مذوم و مردود است.»

وزارت امور خارجه پاکستان نیز حمله مرگبار کابل را تسلیت گفت. در بخشی بیانیه‌ای این وزارت آمده است که «پاکستان خود قربانی تروریسم است و درد و ناراحتی که این حوادث بر مردم و جامعه بر جای می‌گذارد را می‌فهمد.»

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در توییتر خود ضمن محکوم کردن حمله خونین کابل نوشته که هند در مبارزه با همه اشکال تروریسم در کنار افغانستان است. نخست‌وزیر تأکید کرد که قوه‌های حامی تروریسم باید سرکوب شوند.

از سوی دیگر، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز حمله خونین کابل را محکوم کرد و آن را «منزجر کننده» خواند. در بیانیه‌ای پاپ فرانسیس آمده است که «او از درگاه خداوند متعال برای کشته‌شدگان رویداد کابل طلب مغفرت می‌کند و به مردم افغانستان اطمینان می‌دهد که برای تأمین صلح در افغانستان به دعای خود ادامه می‌دهد».

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، روز جمعه ۱۲ جوزا، با اشاره به حمله روز چهارشنبه کابل گفت که عاملان حمله کابل «قاتلان و مزدوران بیگانه‌ها»اند و پابند دین اسلام نیستند. او افزود: برخی افراد تصور می‌کنند که با انجام چنین عملی «مستقیم به بهشت می‌روند». این افراد «در سینه‌شان دل نه بلکه سنگ است و در سرشان مغز نه بلکه زهر است.»


مسئول حمله خونین کابل

ریاست امنیت ملی افغانستان، در روز حادثه خبر داد: براساس «اطلاعات موثق استخباراتی و یافته‌های ابتدایی از حادثه، برنامه‌ریزی حمله مذکور توسط شبکه حقانی با رهنمایی و همکاری مستقیم دستگاه استخبارات پاکستان (آی‌اس‌آی) طرح‌ریزی شده است.»

این در حالی است که گروه طالبان مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته و آن را محکوم کرده است. هنوز کسی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته و مشخص نیست که هدف اصلی آن چه بوده است.[*]

روز ۲۲ جوزا، یکی از سایت‌های اینترنتی وابسته به گروه طالبان نوار صوتی را منتشر کرده است که می‌گوید صدای سراج‌الدین حقانی است که در آن سراج‌الدین حقانی می‌گوید که آن‌ها در پس حملات اخیر در کابل نبوده‌اند. وی به‌طور مشخص به حمله شدید انتحاری اخیر در کابل (۱۰ خرداد) اشاره می‌کند و می‌گوید که در این حمله دست نداشته است. به گفته وی آن‌ها در ۳ حمله انتحاری پس آن در زمان مراسم تدفین یکی از کشته‌شدگان نیز دخیل نبوده‌اند.[*] او ضمن محکوم کردن حملات مذکور تأکید کرد شبکه‌ی حقانی در عملیات‌هایی دخیل نخواهد بود که بر اثر آن غیرنظامیان بی‌گناه افغان آسیب ببینند.[*]

با این حال، پرسش این است، اگر حقانی و طالبان نه؛ پس چه کسی در پس حملات کابل است؟ شاید انفجار مرگبار کابل و حملات انتحاری پس از آن، توسط کسانی سازماندهی شده باشد که در تلاش برای براندازی حکومت وحدت ملی در هستند.


آمار تلفات

آمار تلفات این انفجار خونین، از آغاز تاکنون با اختلاف فراوان گزارش شده است. چهارشنبه ۱۰ خرداد (در روز انفجار مرگبار در کابل) در گزارش بی‌بی‌سی آمده: «این انفجار تا کنون دست‌کم ۸۰ کشته و صدها زخمی به‌جا گذاشته» است.[* و *] روز ۱۱ خرداد، بی‌بی‌سی نوشت: «وزارت صحت عامه (بهداشت) افغانستان آمار کشته‌شدگان تا این لحظه را بیش از ۹۰ نفر و تعداد زخمی‌ها را بیش از ۴٦۱ تن گزارش کرده است.»[*] در ۱۴ خرداد، بی‌بی‌سی گزارش داد: در این انفجار، «بیش از ۱۰۰ نفر کشته و بیش‌تر از ۴٦۰ نفر دیگر زخمی شدند.»[*]


بهره‌برداری‌های سیاسی

اگرچه هیچ گروهی تاکنون مسئولیت این حمله را به‌عهده نگرفته است، اما افراد و گروه‌های خاص که پیش از آن با دولت به مخالت برخاسته بودند، مشغول چیدن تخم‌مرغ در سبدهای خود شدند. آن‌ها که قبلاً اخطارهای پی‌هم به دولت داده بودند، بی‌درنگ در پی انفجار، وارد اجتماع معترضان کابل شدند، که روز جمعه ۲ مه، برای شناسایی و مجازات عاملان بمب‌گذاری، تظاهرات مسالمت‌آمیز خیایانی برپا کرده بودند. آشوب‌گران موفق شدند که این تظاهرات را به‌سمت و سوی اهداف سیاسی خود که قصدش براندازی حکومت وحدت ملی و تغییر نظام سیاسی است، جهت دهند. با ورود افراد مسلح جمعیت اسلامی افغانستان و شورای نظار پیشین، در جمع تظاهرکنندگان، این تظاهرات به خشونت کشیده شد. در پاسخ، برخی از نیروهای امنیتی دولت نیز واکنش خشن نشان دادند و به‌سوی آشوب‌گران تیراندازی کردند. در نتیجه، در درگیری میان پلیس و معترضان ٦ معترض کشته شد. پس از آن، در مراسم خاک‌سپاری یکی از آن‌ها (محمدسالم ایزدیار، فرزند محمدعلم ایزدیار، نائب‌رئیس مجلس سنای افغانستان و اهل استان پنجشیر) سه انفجار انتحاری صورت گرفت که جان دست کم ۷ نفر دیگر را نیز گرفت. اما در این انفجار هیچ‌یکی از رهبران آشوب آسیبی ندید.

با این حال، آشوب‌گران که رهبری آن‌ها را احمدضیا مسعود و عبدالطیف پدرام بر عهده داشت، جنبشی را زیر نام «رستاخیز تغییر» راه انداختند، و در نقاط مختلف شهر کابل خیمه زدند و تأکید نمودند که تا تحقق مطالبات‌شان خیابان‌های کابل را ترک نخواهند کرد. این کار، شدیداً زندگی روزانه‌ی مردم کابل را مختل کرد.


نگارخانه


[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

هرچند ریاست امنیت ملی افغانستان می‌گوید حمله خونین در کابل، از سوی شبکه حقانی در پاکستان طرح‌ریزی شده بود. اما هیچ گروهی تاکنون مسئولیت این حملات را به‌عهده نگرفته است.


[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ۹ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...