جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ شهریور ۱۹, یکشنبه

دانش سیاسی

از: دانشنامه‌ی آریانا

دانش سیاسی


فهرست مندرجات
علوم اجتماعیسیاست

دانش سیاسی یا علم سیاست (به انگلیسی: Political science، با تلفظ آمریکایی: Political science)، که معمولاً در زبان فارسی علوم سیاسی نیز گفته می‌شود، بخشی از علوم اجتماعی است که به مطالعه‌ی سیاست (محتوا و ماهیت سیاست و بررسی نظام‌ها و رفتارهای سیاسی)، دولت، ملت، حکومت و حاکمیت ملی می‌پردازد و به تعبیر دیگر، «علم سیاست به تحلیل و بررسی جنبه‌های سیاسی پدیده‌های اجتماعی نظر دارد.»


دید کلی

از زمان‌های دور علم سیاست را ارباب علوم نامیده‌اند. این سخن امروزه گزاف به‌نظر می‌رسد، اما دور از حقیقت نیست. در جوامع امروزی سیاست چنان با زندگی مردم آمیخته است که همگان خواه‌ناخواه با آن سروکار می‌یابند؛ یا بر آن تأثیر می‌گذارند یا از آن متأثر می‌شوند. جنبه‌های گوناگون زندگی مادی و معنوی به‌نحوی با سیاست مربوط می‌شود و از این راه سیاست در جایگاهی قرار می‌گیرد که همه‌ی حوزه‌های زندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را در بر می‌گیرد.

علم سیاست به شناخت سیاست می‌پردازد و به‌دلیل پیوندی که سیاست با همه‌ی جنبه‌های زندگی دارد، علم سیاست نیز ناگزیر با همه علوم که هر یک وظیفه‌ی شناخت جنبه‌ای از جنبه‌های زندگی مادی و معنوی را بر عهده دارند ارتباط می‌یابد. دستاوردهای علمی آن‌ها را به‌خدمت می‌گیرد و هم‌چنان ارباب علوم می‌ماند. با چنین جایگاهی، علم سیاست، در میان علوم، به‌ویژه علوم اجتماعی، موقعیت برجسته‌ای دارد و علاقه‌مندان زیادی را به‌سوی خود می‌کشاند تا آن‌ها را آموزش دهد و برای عهده‌دار شدن مشاغل و مسئولیت‌هایی آماده کند. برای کسب این آموزش و یافتن آمادگی، آشنایی با اصول، مفاهیم و مبانی علم سیاست، مانند هر علم دیگر، ضرورت دارد.


واژه‌شناسی

دانشواژه‌ی «سیاست» (Politics)، در زبان انگلیسی، از واژه‌ی یونانی «پولیس» (Polis = شهر) برگرفته شده است. در واقع، این واژه‌ی یونانی از عنوان کتاب «سیاست» (Πολιτικά, Politika) ارسطو مشتق شده است.

«سیاست» در زبان عربی از ریشه‌ی «ساس، لیسوس، سیاسه» است و از لحاظ لغوی به‌معنای پاس‌داشتن ملک، حراست و نگهدارى، حکم‌راندن، رعیت‌دارى، ریاست، داورى، مصلحت، تدبیر، تادیب، دوراندیشى، قهرکردن، شکنجه، عذاب، عقوبت، عدالت و غیره آمده است.


تعریف علم سیاست



[] يادداشت‌ها




[] پيوست‌ها


...


[] پی‌نوشت‌ها

...



یوسف قرضاوی، باید و نبایدهای دین و سیاست، ترجمه‌ی عبدالعزیز سلیمی، انتشارات: نشر احسان، چاپ ۱۳۹۴



[] جُستارهای وابسته






[] سرچشمه‌ها







[] پيوند به بیرون

[۱ ٢ ٣ ۴ ۵ ٦ ٧ ٨ ٩ ۱٠ ۱۱ ۱٢ ۱٣ ۱۴ ۱۵ ۱٦ ۱٧ ۱٨ ۱۹ ٢٠]

رده‌ها:...