جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ بهمن ۱۹, پنجشنبه

نخستین کابینه‌ی جمهوری افغانستان

گردآوری از: دانشنامه‌ی آریانا

نخستین کابینه‌ی جمهوری افغانستان


فهرست مندرجات

.



نخستین کابینه‌ی دولت جمهوری افغانستان

نخستین جلسه‌ی هیات دولت جمهوری افغانستان تحت ریاست محمدداوود، نخستین رئیس جمهور افغانستان

محمدداوود خان، نیمه‌شب ٢٦ سرطان ۱٣۵٢ خورشیدی، با کودتای بدون خون‌ریزی (کودتای سپید) که آن‌را «انقلاب سفید» می‌نامید[۱]، به پادشاهی چهل ساله‌ی محمدظاهر شاه نقطه‌ی پایان نهاد. او در ۲۷ سرطان، در نخستین جلسه‌ی کمیته مرکزی جمهوری افغانستان، به‌عنوان رئیس دولت و صدراعظم انتخاب شد و هم‌چنین مقام‌های وزارت دفاع ملی و وزارت امور خارجه را نیز شخصاً بر عهده گرفت. چهارشنبه ۱۰ اسد، کمیته مرکزی جمهوریت افغانستان، تحت ریاست محمد داوود، تشکیل جلسه داد و هیأت دولت را تعیین کرد.


فیصله‌ی اولین جلسه‌ی کمیته مرکزی جمهوری افغانستان

روز ۲۷ سرطان اولین جلسه‌ی کمیته مرکزی جمهوری افغانستان تشکیل شده و ښاغلی محمدداوود، مؤسس جمهوریت در افغانستان را به‌حیث رئیس دولت و صدراعظم انتخاب نمود.

ښاغلی محمدداوود، وظایف وزارت دفاع ملی و وزارت امور خارجه را شخصاً به‌عهده خواهد داشت.

اعضای دیگر حکومت بعداً اعلان می‌گردد. تا تعیین اعضای حکومت معین‌های وزارت‌خانه‌ها اچرای وظیفه می‌نمایند.[٢]


کابینه‌ی جمهوری افغانستان تشکیل شد

روز چهارشنبه (۱۰ اسد)، کمیته‌ی مرکزی جمهوری افغانستان تحت ریاست ښاغلی محمدداوود، رئیس دولت و صدراعظم تشکیل جلسه داده و اعضای کابینه را که از طرف صدراعظم معرفی شده بود، به اکثریت مطلق تأیید نمود که ایشان عبارت‌اند از ښاغلی محمدداوود رئیس دولت و صدراعظم که وظیفه‌ی وزارت دفاع ملی و وزارت امور خارجه را شخصاً به‌عهده دارند. دکتور محمدحسن شرق، به‌حیث معاون صدرات، دکتور عبدالمجید به‌حیث وزیر عدلیه، ښاغلی سید عبدالاله به‌حیث وزیر مالیه، ښاغلی فیض‌محمد به‌حیث وزیر داخله، دکتور نعمت‌الله پژواک به‌حیث وزیر معارف، ښاغلی پاچاگل به‌حیث وزیر امور سرحدات، دکتور عبدالقیوم به‌حیث وزیر معادن و صنایع، ښاغلی غوث‌الدین به‌حیث وزیر فوائد عامه، انجنیر عبدالحمید به‌حیث وزیر مخابرات، پوهاند دکتور نظرمحمد سکندر به‌حیث وزیر صحیه، پوهاند دکتور عبدالرحیم نوین به‌حیث وزیر اطلاعات و کلتور، ښاغلی جیلاتی باختری به‌حیث وزیر زراعت و آبیاری. وزرای پلان و تجارت بعداً تعیین خواهند شد.[٣]

حسن شرق، معاون صدرات
عبدالمجید وزیر عدلیه
سید عبدالاله، وزیر مالیه
فیض‌محمد، وزیر داخله
نعمت‌الله پژواک، وزیر معارف
پاچاگل، وزیر امور سرحدات
عبدالقیوم، وزیر معادن‌وصنایع
غوث‌الدین، وزیر فوائد عامه
عبدالحمید، وزیر مخابرات
داکتـر نظرمحمد سـکندر، وزیر صحیه
عبدالرحیم نوین، وزیر اطلاعات‌وکلتور
جیلاتی باختری، وزیر زراعت‌وآبیاری


نخستین جلسه‌ی مجلس عالی وزرأ دایر شد

اولین جلسه‌ی مجلس عالی وزرأ به‌ساعت ۹ صبح روز یازده اسد تحت ریاست ښاغلی محمدداوود، رئیس دولت و صدراعظم جمهوریت افغانستان در وزارت امور خارجه دایر گردید.

ښاغلی محمدداوود ضمن بیانیه‌ی افتتاحیه‌ی خود فرمودند که برای پیشبرد مقاصد و مرام‌های حکومت جمهوری پشتکار در وظیفه، سعی و فعالیت پی‌گیر و ایثار و فداکاری در راه خدمت به مردم لازم است.

رئیس دولت و صدراعظم افغانستان گفتند تغییر رژیم و آمدن نظام نوین جمهوری افغانستان که طبقات مختلف مردم از آن با خوشی و اشتیاق استقبال نمودند، فصل جدیدی را در تاریخ افغانستان باز نمود که خاطره‌ی آن به‌حیث یک ارمغان بزرگ تاریخ در اذهان باقی خواهد ماند. نظام نوین باخواست‌ها و آرزومندی‌های جدید آن وظیفه‌ی من و رفقایم را سنگین‌تر می‌سازد.

ښاغلی محمدداوود علاوه نمودند که آغاز یک رژیم جدید و تکامل و قوام آن مطابق به‌هدف‌های عالی در قبال آن قرار دارد، کار سهل و آسانی نیست.

رئیس دولت و صدراعظم افغانستان اظهار امید نمودند که رفقای همکارشان عملاً نشان دهند که در پیشبرد مرام‌های حکومت جمهوری تا جایی‌که توان و قدرت دارم و تا جایی‌که شرایط اجازه می‌دهد، فعالیت‌های دامنه‌داری را به‌راه خواهند انداخت.

بعد از ختم بیانات ښاغلی محمدداوود، رئیس دولت و حکومت، دکتور عبدالمجبد، وزیر عدلیه به‌وکالت رفقای کابینه به رئیس دولت و صدراعظم افغانستان اطمینان داد که در انجام وظایف محوله‌ی خویش از هیچ‌نوع سعی و مجاهدت و فداکاری‌های لازمه مضایقه نخواهند کرد.

وزیر عدلیه علاوه کرد که برای رفع مشکلات موجود اجتماعی و اقتصادی کشور و تأمین عدالت اجتماعی مطابق به آرزوها و نیات عالی رئیس دولت و صدراعظم جمهوریت افغانستان پیوسه از صداقت و جدوجهد لازمه کار گرفته و در راه برآورده‌شدن آمال ملی و رفع گرسنگی، فقر و بی‌سوادی مردم این مملکت تحت شعارهای عالی نظام نوین از هر نوع قربانی و ایثار خودداری نخواهند کرد.[۴]


[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی ارسال شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]- فیصله‌ی اولین جلسه‌ی کمیته مرکزی جمهوری افغانستان، مجله‌ی هفتگی ژوندون: سه‌شنبه ٦ اسد ۱۳۵۲، شماره‌ی ۱۸ و ۱۹، ص ۳
[٣]- کابینه‌ی جمهوری افغانستان تشکیل شد، مجله‌ی هفتگی ژوندون: شنبه ۱۳ اسد ۱۳۵۲، شماره‌ی ۲۰، ص ۳؛ اندکی بعد در همان سال، احمدعلی خرم، به‌عنوان وزیر پلان (برنامه‌ریزی) و محمدخان جلالر، به‌عنوان وزیر تجارت افغانستان منصوب شدند.
[۴]- نخستین جلسه‌ی مجلس عالی وزرأ دایر شد، همان‌جا، ص ۲


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

مجله‌ی هفتگی ژوندون، شماره‌های ۱۸ و ۱۹ و ۲۰