ماده اول:
این قانون به تاسی از احکام ماده سی و سوم و بند (۱) ماده صد و پنجاه و نهم قانون اساسی به منظور تنظیم امور انتخابات در کشور وضع شده است.
طرز انتخابات:
ماده دوم:
انتخابات از طریق رای آزاد، عمومی، سری و مستقیم صورت میگیرد.
اصل تساوی در انتخابات:
ماده سوم:
رای دهندگان درانتخابات با بهره مندی از حق تساوی اشتراک میکنند.
استفاده از حق رای:
ماده چهارم:
رای دهنده درانتخابات دارای حق یک رای بوده و تنها از جانب خود رای میدهد.
رعایت اصل آزادی اراده:
ماده پنجم:
رای دهندگان در انتخابات با اراده آزاد اشتراک میکنند. اعمال هر نوع محدودیت مستقیم یا غیر مستقیم بر رای دهندگان و نامزدان به ارتباط زبان، مذهب، قوم، جنس، قبیله، سکونت و جایگاه اجتماعی ممنوع است.
همکاری ادارات و اشخاص ذیربط:
ماده ششم:
ادارات دولتی، سازمانهای اجتماعی و اشخاص مکلف اند با کمیسیون مستقل انتخابات همکاری نموده و تصامیمی را که در حیطه صلاحیت این اداره اتخاذ میشود، اجرا کنند.
کمیسیون مستقل انتخابات:
ماده هفتم:
جریان انتخابات توسط کمیسیون مستقل انتخابات اداره میشود.
کارکنان انتخابات:
ماده هشتم:
کارکنان انتخابات به سطح کشور، ولایت و ولسوالی برای اجرای انتخابات آزاد و عادلانه براساس رهنمودی که از طرف کمیسیون مستقل انتخابات وضع شده، توسط دبیرخانهء استخدام میگردند.
عدم جانبداری وتعهد محرمیت:
ماده نهم:
- ۱- کارکنان انتخابات مکلف اند وظایف محوله را بیطرفانه و غیرجانبدارانه انجام داده ودراجرای وظایف نمیتوانند از هیچ مقام واداره دولتی و غیردولتی به جز از رییس دبیرخانهی کمیسیون مستقل انتخابات هدایت حاصل کنند.
۲ – کارکنان انتخابات قبل از اشغال وظیفه مکلف اند به حفظ محرمیت مراکز رای دهی و شمارش آراء حسب تجویز کمیسیون مستقل انتخابات رسما تعهد کنند.
ماده دهم:
- ۱- استخدام مسوولین احزاب سیاسی ونامزدان انتخاباتی به حیث کارکن انتخابات جواز ندارد.
۲- نامزدی کارکنان انتخابات درزمان تصدی وظیفه به حیث نامزد جواز ندارد.
۳- پدر، پدربزرگ و فرزندان صلبی تا درجه سوم، مادر، مادربزرگ، برادر، خواهر، همسر، کاکا، عمه،خاله،ماما، خسر و خشوی نامزد حق ندارند به حیث کارکن انتخابات در حوزه انتخاباتی مربوطه ایفای وظیفه کنند.
۴- شخصی که به ارتکاب تخطی در جریان ثبت نام و انتخابات متخلف شناخته شود، نمیتواند به حیث کارکن انتخابات ایفای وظیفه کند.
تعیین حوزههای انتخاباتی:
ماده یازدهم:
حوزههای انتخاباتی ولایات و ولسوالیها برای انتخاب اعضای مجلس نمایندگان (مجلس نمایندگان)، شوراهای ولایات و شوراهای ولسوالیها توسط فرمان رییس دولت ۱۲۰ روز قبل از انتخابات مربوطه، تعیین و اعلام میشود.
اختلافات مرزی حوزههای انتخاباتی:
ماده دوازدهم:
- ۱- اختلافات مربوط به حق ثبت نام و یا رای دهی، نامزد شدن، شمارش واختصاص آراء توسط کمیسیون مستقل انتخابات و کارمندان انتخاباتی مورد رسیدگی قرار میگیرد.
۲- منازعات در خصوص تعلق یک قریه به ولایت و یا ولسوالی در تعیین حدود مرزی حوزه انتخاباتی ولایتی و ولسوالی، از طرف وزارت امور داخله در مورد رسیدگی قرار گرفته و در زمینه، حسب معیارهای فنی و اطلاعات به دست آمده، تصمیم اتخاذ و از جریان موضوع کمیسیون مستقل انتخابات را به اسرع وقت، مطلع میکند.
۳- اختلاف مربوط به حدود مرزی حوزههای انتخاباتی میتواند ۱۱۰ روز قبل از انتخابات مطرح شود.
شرایط انتخاب کنندگان وانتخاب شوندگان:
ماده سیزدهم:
- ۱- شرایط انتخاب کنندگان:
هر افغان واجد شرایط آتی میتواند در انتخابات ریاست جمهوری، شورای ملی و شوراهای ولایات و شوراهای ولسوالیها را ی بدهد:
- ۱- در زمان انتخابات سن ۱۸ سالگی را تکمیل نموده باشد.
۲-هنگام ثبت نام تابعیت افغانستان را دارا باشد.
۳- به حکم قانون یا فیصله دادگاه با صلاحیت از حقوق سیاسی و مدنی محروم نشده باشد.
۴- اسمش در فهرست ثبت نام رای دهندگان درج باشد.
- ۱- هرافغان واجد شرایط میتواند خود را درانتخابات ریاست جمهوری، شورای ملی و شوراهای ولایتی و ولسوالیها نامزد کند.
۲-قاضی القاضیان اعضای دادگاه عالی و دادستانی حین تصدی وظیفه نمیتوانند در انتخابات ریاست جمهوری، شورای ملی، شوراهای ولایات وشوراهای ولسوالیها خود را نامزد نمایند.
۳- منسوبین قوای مسلح (وزارتهای دفاع ملی وامور داخله وریاست عمومی امنیت ملی) حین تصدی وظیفه نمیتوانند در انتخابات ریاست جمهوری، شورای ملی، شوراهای ولایات، شوراهای ولسوالیها خود را نامزد نمایند مگر اینکه ۷۵ روز قبل از برگزاری انتخابات از ارگانهای مربوط کناره گیری نمایند.
۴- اعضای حکومت، قاضیان، دادستانان و کارکنان ملکی که خود را نامزد پست ریاست جمهوری، شورای ملی، شوراهای ولایات وشوراهای ولسوالیها نمایند، مکلف اند ۷۵ روز قبل از برگزاری انتخابات از وظیفه کناره گیری نمایند.
۵- هرگاه نامزدان مندرج جزء ۴ این بند درانتخابات موفق نشوند عواقب کناره گیری بالا ایشان اجرا نگردیده در صورت مراجعه الی ۲۰ روز بعد از پایان انتخابات دوباره بوظیفه قبلی ادامه میدهند. به استثنای عهدههای انتخاباتی، مدت بین پایان، انتخابات ومراجعه در خلال ۲۰ روز به رخصتی قانونی آنها محاسبه میشود.
ماده چهاردهم:
- ۱- انتخاب کنندگان مکلف اند در محلی که اسمشان درفهرست ثبت نام آن محل درج است، رای بدهند.
۲- کمیسیون مستقل انتخابات میتواند برای کوچیها، مهاجرین، بیجا شدگان داخلی، منسوبین قوای مسلح و کارکنان دولتی و کمیسیون مستقل انتخابات استثناء تسهیلات را فراهم کند.
ماده پانزدهم:
- ۱- رای دهندگان مکلف اند قبل از دریافت ورق رای دهی، کارت ثبت نام خود را غرض تثبیت هویت ارایه نمایند.
۲- کمیسیون مستقل انتخابات میتواند استثناء برای مهاجرین افغان در ایران و پاکستان تسهیلات لازم را فراهم کند.
شرایط نامزد شدن:
ماده شانزدهم:
- ۱- اشخاص واجد شرایط مندرج ماده شصت ودوم قانون اساسی میتواند خود را به ریاست جمهوری نامزد نمایند.
نامزد ریاست جمهوری اسم دو معاون را همزمان با نامزد شدن خود به ملت، اعلام میدارد.
۲- نامزدان ریاست جمهوری باید تصویر کارتهای رای دهندگان را مطابق ماده چهل وچهارم این قانون، ارایه وحق الشمول را بپردازند.
۳- نامزدان نمیتوانند به اعمال زیر متوسل گردند:
- ۱- تعقیب اهدافی که مخالف اساسات دین مقدس اسلام، نصوص و ارزشهای مندرج قانون اساسی باشد.
۲- اعمال زور، تهدید یا تبلیغات با استفاده از قوه.
۳- تحریک حساسیتها و تبعیضات قومی، زبانی، سمتی و مذهبی.
۴- ایجاد خطر واقعی به حقوق و آزادیهای فردی یا اخلال عمدی نظم وامنیت همگانی.
۵- داشتن نیروهای مسلح غیر رسمی و یا شمولیت درآن.
۶- دریافت وجوه مالی از منابع خارجی.
۷- دریافت وجوه مالی از منابع غیر قانونی داخلی.
ماده هفدهم:
- ۱- رییس جمهور طبق احکام مندرج ماده شصت ویکم قانون اساسی واحکام این قانون، با اکثریت آرای تثبیت شده قانونی رای دهندگان، انتخاب میشود.
۲-هرگاه نامزدان بیشتر از ۵۰ درصد آرای اجرا شده قانونی را در انتخابات حاصل کرده نتوانند، در مدت دو هفته بعد از اعلام نتایج انتخابات بین دو نفر ازک اندیدانی که بیشترین آراء را کسب نموده اند، بارتشم انتخابات صورت میگیرد. نامزدی که درین دور، آرای تثبیت شده قانونی بیشتری را کسب کند، منحیث شخص انتخاب شده اعلام میشود.
۳- نامزد انتخاب شده با اکثریت آراء طبق حکم ماده صدو شصتم قانون اساسی، سی روز بعد از اعلام نتایج انتخابات به کار آغاز میکند.
۴- هرگاه یکی از نامزدان ریاست جمهوری درجریان دوراول یا دوم رای گیری ویا بعد از انتخابات وقبل از اعلام نتایج انتخابات وفات کند، انتخاب مجدد مطابق احکام این قانون برگزار میشود.
قسمت اول
مجلس نمایندگان
تعداد کرسیها:
ماده هجدهم:
مجلس نمایندگان دارای ۲۴۹ کرسی میباشد که برای ولایات به تناسب جمعیتشان اختصاص داده میشود.
اختصاص کرسیهای ولایتی:
ماده نزدهم:
- ۱- ریاست عمومی سرشماری مرکزی حد اقل ۹۰ روز قبل از هر انتخابات، جدید ترین ارقام رسمی جمعیت یا برآورد جمعیت هرولایت را در اختیار کمیسیون مستقل انتخابات قرار میدهد.
۲- کمیسیون مستقل انتخابات، کرسیها را برای ولایات قرار زیر اختصاص میدهد:
- ۱- جمعیت مجموعی ولایات بر ۲۴۹ کرسی اختصاص داده شده بر ولایات تقسیم میشود تا سهمیه جمعیت برای یک کرسی معین شود.
۲- جمعیت هرولایت برسهمیه جمعیت برای یک کرسی، تقسیم میشود نتیجه محاسبه، تعداد کرسیهای اختصاص یافته به هرولایت میباشد. اگر در نتیجه این محاسبه به یکی یا چند ولایات کمتر از دوکرسی برسد، به آن ولایات دوکرسی اختصاص داده شود.
کرسیهایی که به این طریق اختصاص نمییابند، اختصاصشان به اساس بزرگترین عدد اعشاری صورت میگیرد.
۳- طرز العملها وفورمولهای ریاضی این محاسبات دراجزای ۱و۲ این بند طی یک آیین نامه توسط کمیسیون مستقل انتخابات نشر میشود.
ماده بیستم:
- ۱- نامزدان میتوانند در هر حوزه انتخاباتی (ولایتی یا ولسوالی) خود را نامزد نمایند.
۲- نامزدان نمیتوانند به اعمال زیر متوسل گردند:
- ۱- تعقیب اهدافی که مخالف اساسات دین مقدس اسلام نصوص و ارزشهای مندرج قانون اساسی باشد.
۲- اعمال زور، تهدید یا تبلیغات با استفاده از قوه.
۳- تحریک حساسیتها و تبعیضات قومی، زبانی، سمتی و مذهبی.
۴ - ایجاد خطر واقعی به حقوق و آزادیهای فردی یا اخلال عمدی نظم وامنیت همگانی.
۵- داشتن نیورهای مسلح غیر رسمی ویا شمولیت درآن.
۶- دریافت وجوه مالی ازمنابع خارجی.
۷- دریافت وجوه مالی از منابع غیر قانونی داخلی.
(۴) احزاب سیاسی ثبت شده میتوانند در هر ولایت تا صد درصد کرسیهای اختصاص داده شده برای آن ولایت، نامزدان خود را معرفی نمایند
مادهء بیست و یکم:
- ۱- کمیسیون مستقل انتخابات مکلف است برای نامزدان مجلس نمایندگان شرایط مندرج مادهء هشتاد و پنجم قانون اساسی واحکام این قانون را تثبیت کند.
۲- هیچ شخص حق ندارد در بیشتر از یک حوزهء انتخاباتی خود را نامزد کند.
۳- نامزدان احزاب سیاسی که توسط کمیسیون مستقل انتخابات فاقد شرایط تثبیت گردیده اند. الی اخیر میعاد نامزدی توسط احزاب مربوط تعویض شده میتوانند.
ماده بیست و دوم
- ۱- به تاسی از حکم بند دوم ماده نزدهم این قانون، کرسیهای ولایتی به نامزدان به اساس تعداد آرای حاصلهشان تفویض میشود.
۲- در هر ولایت کرسیها به نامزدانی تفویض میشود که بیشترین آراء را به دست آوردهاند.
۳- به هیچ نامزد بیشتر از یک کرسی اختصاص داده نمیشود.
۴- هرگاه نامزدی نتواند کرسی خود را اشغال کند ویا به دلایلی کرسی را در دوره مجلس نمایندگان ترک کند، کرسی وی برای میعاد باقی مانده به نامزد بعدی دارای بیشتری آراء ازعین جنس (مرد و یا زن) تعلق میگیرد.
مادهء بیست و سوم:
- ۱- کمیسیون مستقل انتخابات برای تعیین حد اقل نامزدان اناث که در هر ولایت باید انتخاب شوند آیین نامهها و فورملی را ترتیب میکند که مبتنی بر جمعیت هر ولایت باشد، تا مقتضیات ماده هشتاد و سوم قانون اساسی که باید تعداد نامزدان منتخب اناث حد اقل در تعدادی از ولایات موجود باشد، تامین شود.
۲- نامزدان اناث که در هر حوزه انتخاباتی بیشترین آراء را کسب نموده اند، حسب فورمول بند (۱) این ماده برایشان کرسی اختصاص داده میشود با تحقق شرایط سهمیه، کرسیهای باقی مانده مطابق ماده بیست و دوم این قانون اختصاص داده میشود.
۳- درولایتی که صرف دوکرسی اختصاص یافته یک کرسی برای یک نامزد اناث با بیشترین آراء حاصله تفویض میشود کرسی باقیمانده به نامزدی دارای بیشترین آراء صرف نظر از جنسیت تفویض میشود.
مجلس سنا
ترکیب مجلس سنا
ماده بیست و چهارم.
تعداد اعضای مجلس سنا سه چند تعداد ولایات کشور میباشد از جمله یک ثلث ان توسط شوراهای ولایات یک ثلث ان توسط شورای ولسوالیها انتخاب، ویک ثلث باقی آن توسط رییس جمهور انتصاب میگردند.
انتخابات نمایندگان ولایتی
ماده بیست و پنجم
۱- شورای ولایتی در مدت پانزده روز بعد از تاسیس،یک تن از اعضای خود را برای مدت چهار سال به مجلس سنا با رای سری انتخاب میکند
۲- انتخابات برای مجلس سنا تحت ریاست رییس شورای ولایتی صورت میگیرد، مشروط براینکه شخصا نامزد نباشد،هرگاه وی نامزد باشد، معاون وی ریاست را به عهده میگیرد در صورتیکه معاون شورای نیز نامزد باشد یک تن از اعضای شورای که از لحاظ سن نسبت به دیگران بزرگتر و نامزد نباشد مجلس انتخابات را سرپرستی میکند.
۳- انتخابات میان اعضای موجود شورا به اساس اکثریت کل آراء صورت میگیرد.هرگاه نامزد بیش از نصف آراء را بدست آورد ه نتواند انتخابات مجدد بین دو نامزدی صورت میگیرد که بیشترین آراء را بدست آورده باشد، دراین صورت نامزدی که اکثریت آراء را بدست آورده انتخاب میشود.
۴- هرگاه یک عضو انتخابی مجلس سنا قبل از پایان دوره معینه کرسی خود را ترک کند دراینصورت نماینده جدید مطابق حکم مندرج بند ۳ این ماده از میان اعضای موجود شورای ولایتی برای میعاد باقیمانده انتخاب میشود.
انتخابات نمایندگان شوراهای ولسوالیها برای مجلس سنا
ماده بیست وششم.
۱- کمیسیون مستقل انتخابات در مدت پنج روز بعد از تاسیس شوراهای ولسوالیها فهرست اعضای منتخبه شورای مذکور را به شورای ولایت مربوط ارسال میکند. وکلای شوراهای ولسوالیهای هر ولایت یکی از اعضای خود را برای عضویت در مجلس سنا برای یک دوره سه ساله انتخاب میکنند.
۲- رییس شورای ولایتی مسئول احضار اعضای شوراهای ولسوالیها به ولایت بوده تا در مدت پانزده روز بعد از تاسیس شوراهای ولسوالیها انتخابات را به راه اندازد مجلس در محلی برگزار میشود که تمام اعضای شوراها ی ولسوالیها بتوانند گردهم ایند.
۳- برای مشروعیت انتخابات حد اقل دو ثلث اعضای شوراهای ولسوالیها باید در انتخابات اشتراک نمایند.
۴-انتخابات در بین اعضای حاضر شوری به اساس اکثریت قاطع آراء صورت میگیرد. هرگاه نامزد بالاتر از پنجاه درصد آراء را بدست آورده نتواند انتخابات بار دوم بین دونامزد صورت میگیرد که بیشترین آرا ء را بدست آورده باشد نامزدی که اکثریت آ را را در این دور بدست آورده انتخاب میشود.
۵-هرگاه عضو منتخبه شوراهای ولسوالیها به مجلس سنا قبل از میعاد معینه کرسی خود را ترک کند در آن صورت انتخاب عضو جدید طبق حکم مندرج بند ۴ این ماده از میان اعضای موجوده شور اهای ولسوالیها برای میعاد باقیمانده همان کرسی صورت میگیرد.
۶- کمیسیون مستقل انتخابات تائید میکند که افراد انتخاب شده توسط شوراهای ولسوالیها و شورای ولایتی واجد شرایط مندرج ماده هشتاد وپنجم قانون اساسی میباشند هرگاه ثابت شود که نامزد واجد شرایط مندرج ماده هشتاد وپنجم قانون اساسی نمیباشد، در ان صورت کمیسیون مستقل انتخابات از شورای ولایتی ویا شورای ولسوالیهای مربوط تقاضا میکند تا یک عضو دیگر را انتخاب نمایند.
انتخاب اشخاص به مجلس سنا
ماده بیست وهفتم.
۱- رییس جمهور در مدت دوهفته بعد از اشغال مقام ریاست جمهوری از سازمانهای اجتماعی، احزاب سیاسی و همگانی مردم دعوت میکند که مطابق حکم مندرج جزء ۳ (هشتاد و چهارم) قانون اساسی اشخاصی را غرض انتصاب به مجلس سنا معرفی نمایند. دوره نامزدی به این منظور تا مدت یک هفته دوام میکند.
۲- دفتر ریاست جمهوری بعد از پایان مجدد نامزدی مندرج بند ۱ این ماده در مدتی که از یک هفته تجاوز نکند برگهها نامزدی اشخاصی را که انتصاب میشوند به کمیسیون مستقل انتخابات ارسال مینمایند.
۳- کمیسیون مستقل انتخابات بعد از وصول برگهها نامزدی درز مدت یک هفته مشروعیت اشخاص مندرج بند ۲ این ماده را تائید نموده وبه دفتر ریاست جمهوری اطلاع میدهد.
۴- رییس جمهور در مدت دوهفته بعد از اعضای دوره نامزدی انتخاب اعضای انتصابی مجلس نمایندگان را مطابق حکم مندرج جز ۳ ماده هشتاد وچهارم قانون اساسی اعلام میکند.
قسمت اول
انتخابات اعضای شوراهای ولایتی
شوراهای ولایتی:
ماده بیست وهشتم
هرولایت دارای یک شورای ولایتی بوده که از طریق انتخابات آزاد، سری، عمومی ومستقیم رای دهندگان ولایت انتخاب میشود.
ترکیب:
ماده بیست ونهم:
۱-) تعداد اعضای شورای ولایتی برمبنای جمعیت به طریق زیر تعیین میشود:
- ولایاتی که کمتر از پانصد هزار نفر جمعیت دارد (۹) عضو
- ولایاتی که از پانصد هزار الی یک ملیون نفر جمعیت دارد (۱۵) عضو
- ولایاتی که بیشتر ازیک ملیون الی دو ملیون نفر جمعیت دارد (۱۹) عضو
- ولایاتی که بیشتر از دو ملیون الی سه میلیون نفر جمعیت دارد (۲۳) عضو
- ولایاتی که بیشتر از سه میلیون نفر جمعیت دارد (۲۹) عضو
(۲) ریاست عمومی سرشماری مرکزی ارقام رسمی جمعیت یا جمعیت برآوردی هر ولایت راحد اقل (۹۰) روز قبل از تاریخ انتخابات تهیه و بدسترس کمیسیون مستقل انتخابات قرار میدهد.
نامزدان:
ماده سی ام:
(۱) نامزدانی که میخواهند درانتخابات اعضای شورای ولایتی اشتراک نمایند، مکلف اند برگهها نامزدی را به کمیسیون مستقل انتخابات بسپارند
(۲) احزاب سیاسی که نامزدان خود را برای انتخابات شورای ولایتی معرفی نموده اند مکلف اند عین نشان واسم حزب را که درانتخابات مجلس نمایندگان استفاده نموده اند، در شورای ولایتی نیز به کاربرند.
(۳) احزاب سیاسی میتوانند تا صد درصد تعداد کرسیهای که در یک ولایت اشغال میشود نامزد، معرفی نمایند. نامزدان شوراهای ولایات مکلف به پرداخت حق الشمول مندرج بند (۵) ماده چهل و چهارم این قانون میباشند.
(۴) نامزدان شوراهای ولایات نمیتوانند به اعمال زیر متوسل گردند:
۱- تعقیب اهدافی که مخالف اساسات دین مقدس اسلام، نصوص وارزشهای مندرج قانون اساسی باشد.
۲- اعمال زور، تهدید یا تبلیغات با استفاده از قوه.
۳- تحریک حساسیت و تبعیضات قومی،زبانی، سمتی ومذهبی.
۴- ایجاد خطر واقعی به حقوق و آزادیهای فردی یا اخلال عمدی نظم وامنیت همگانی.
۵- داشتن نیروهای مسلح غیر رسمی ویا شمولیت در آن.
۶- دریافت وجوه مالی از منابع خارجی.
۷- دریافت وجوه مالی از منابع غیر قانونی داخلی.
(۵) نامزدان انتخابات شورای ولایتی باید در ولایتی سکونت داشته باشند که میخواهند از آن نمایندگی کنند.
(۶) نامزدان مجلس نمایندگان میتوانند برای شورای ولایتی مربوط نیز نامزد شوند، ولی نمیتوانند همزمان عضو مجلس نمایندگان و شورای ولایتی باشند.
اختصاص کرسیها به شورای ولایتی:
ماده سی و یکم:
(۱) کرسیها برای هر شورای ولایتی به ترتیب زیر تعیین میشود.:
۱- کمیسیون مستقل انتخابات تعداد کرسیها را برای هر شورای ولایتی به اساس جمعیت تعیین میکند.
۲- نامزدانی که اکثریت آراء را به دست آورده اند برای شوراهای ولایتی انتخاب میشوند.
۳- دونامزد طبقه اناث در هر شورای ولایتی که اکثریت آراء را به دست آورده اند انتخاب میشوند.
کرسیهای باقیمانده به نامزدانی که بیشترین آراء را به دست آورده اند صرف نظر از جنسشان، تفویض میشود.
(۲) هرگاه نامزدی نتواند کرسی خود را اشغال کند و یا به دلایلی کرسی را در دوره شورای ولایتی ترک کند، کرسی وی برای میعاد باقیمانده به نامزد بعدی دارای بیشترین آراء از عین جنس (مرد و زن) تعلق میگیرد.
قسمت دوم
شوراهای ولسوالیها
شورای ولسوالی:
ماده سی و دوم:
هرولسوالی دارای یک شورای بوده که از طریق انتخابات آزاد، عمومی، سری و مستقیم توسط رای دهندگان همان ولسوالی
انتخاب میشود.
ترکیب شورای ولسوالی:
ماده سی و سوم
(۱) تعداد اعضای شورای ولسوالی به اساس جمعیت همان ولسوالی به طریق زیر تعیین میشود:
۱- درصورتیکه جمعیت ولسوالی الی بیست هزار نفر باشد، (۵) عضو.
۲- درصورتیکه جمعیت و لسوالی بیشتر از بیست هزار الی چهل هزار نفر باشد (۷) عضو.
۳- درصورتیکه جمعیت ولسوالیها بیشتر از چهل هزار الی شصت هزار نفر باشد (۹) عضو.
۴- درصورتیکه جمعیت ولسوالی بیشتر از شصت هزار الی هشتاد هزار نفر باشد (۱۱) عضو.
۵- درصورتیکه جمعیت ولسوالی بیشتر از هشتاد هزار الی صد هزار نفر باشد (۱۳) عضو.
۶- درصورتیکه جمعیت ولسوالی بیشتر از صد هزار نفر باشد (۱۵) عضو.
(۲) ریاست عمومی سرشماری مرکزی ارقام رسمی جمعیت یاجمعیت برآوردی هر ولسوالی را حد اقل (۹۰) روز قبل از تاریخ انتخابات تهیه وبدسترس کمیسیون مستقل انتخابات قرا ر میدهد.
نامزدان:
ماده سی و چهارم:
(۱) احزاب سیاسی ونامزدان مستقل که در انتخابات اعضای شورای ولسوالی اشتراک مینمایند، مکلف اند برگهها نامزدیشان را به کمیسیون مستقل انتخابات بسپارند.
(۲) احزابی که در انتخابات مجلس نمایندگان وشورای ولایتی که نامزدانشان را نامزد نموده اند، مکلف اند درانتخابات شورای ولسوالی از عین نام و عین علامه یا نشان استفاده کنند که درانتخابات شورای ولایتی مجلس نمایندگان استفاده نموده اند.
(۳) احزاب سیاسی ثبت شده میتواند در هر ولسوالی تاصد درصد کرسیهای اختصاص داده شده برای آن ولسوالی، نامزدان خود را معرفی نمایند.
(۴) نامزدان انتخابات شورای ولسوالی باید در همان ولسوالی سکونت داشته باشند که میخواهند از آن نماینده گی نمایند.
(۵) نامزدان مجلس نمایندگان میتوانند در انتخابات شورای ولسوالی مربوطشان نیز شرکت نمایند. مگر نمیتوانند درعین زمان عضو مجلس نمایندگان وشورای ولسوالی یا ولایتی باشند.
نامزدی نامزدان برای شوراهای ولسوالیها:
ماده سی و پنجم:
(۱) نامزدان انتخابات شورای ولسوالی میتوانند به صورت انفرادی و یا یکی از شاملین فهرست حزب سیاسی درانتخابات شرکت کنند.
(۲) نامزدان شوراهای ولسوالیها مکلف به پرداخت حق الشمول مندرج بند (۶) ماده چهل و چهارم این قانون میباشند.
(۳) نامزدان نمیتوانند به اعمال زیر متوسل گردند:
۱- تعقیب اهدافی که مخالف اساسات دین مقدس اسلام، نصوص وارزشهای مندرج قانون اساسی باشد.
۲- اعمال زور، تهدید یا تبلیغات با استفاده از قوه.
۳- تحریک حساسیتها و تبعیضهای قومی، زبانی، سمتی ومذهبی.
۴- ایجاد خطر واقعی به حقوق وآزادیهای فردی یا اخلال عمدی نظم و امنیت همگانی.
۵- داشتن نیروهای مسلح غیر رسمی و یا شمولیت در آن.
۶- دریافت وجوه مالی از منابع خارجی.
۷- دریافت وجوه مالی از منابع غیر قانونی داخلی.
تخصیص کرسیها به شوراهای ولسوالیها:
ماده سی و ششم:
(۱) کرسیها برای شورای هر ولسوالی به ترتیب زیر تعیین میشود.
۱- کمیسیون مستقل انتخابات تعداد کرسیها را برای شورای هر ولسوالی به اساس جمعیت آن تعیین میکند.
۲- کمیسیون مستقل انتخابات کرسیها را به نامزدانی که بیشترین آراء را در هر شورای به دست آورده اند اختصاص میدهد.
(۲) در هر ولسوالی دو نامزد اناث که بیشترین آراء را به دست آورده اند، انختاب میگردند. کرسیهای باقیمانده به نامزدانی که بیشترین اراء را به دست آورده اند صرف نظر از جنسشان، تفویض میشود.
(۳) هرگاه نامزدی نتواند کرسی خود را اشغال کند ویا به دلایلی کرسی را در دوره شورایهای ولسوالیها ترک کند کرسی وی برای میعاد باقیمانده به نامزد بعدی دارای بیشترین آراء از عین جنس، (مرد و زن) تعلق میگیرد.
تاریخ انتخابات
ماده سی و هفتم:
(۱) کمیسیون مستقل انتخابات تاریخ انتخابات را بعد از مشوره با دولت و احزاب سیاسی ثبت شده، حد اقل (۹۰) روز قبل از تاریخ مورد نظر برای انتخابات اعلان میکند.
(۲) کمیسیو ن مستقل انتخابات تقویم انتخاباتی را که به صورت واضح نشان دهنده تاریخهای معین انتخابات باشد تهیه و نشر میکند.
فهرست رای دهندگان:
ماده سی و هشتم:
کمیسیون مستقل انتخابات فهرست ویا بخشهای از فهرست رای دهندگان را که در انتخابات مورد استفاده قرار میگیرد، تصدیق و (۱۵) روز قبل از شروع انتخابات، در محلات همگانی که توسط کمیسیون مستقل انتخابات تعیین میشود به منظور بررسی در دسترس همگانی قرار میدهد.
مبارزات انتخاباتی:
ماده سی و نهم:
(۱) کمیسیون مستقل انتخابات برای مبارزات انتخاباتی دوره سی روزه را تعیین میکند. این دوره (۴۸) ساعت قبل از تاریخ آغاز رای گیری پایان میشود.
(۲) کمیسیون مستقل انتخابات لایحهها را جهت تنظیم دوره مبارزات انتخاباتی به نشر میرساند.
تاسیس مراکز رای دهی، تهیه مواد انتخاباتی ونشر رهنمودها:
ماده چهلم:
(۱) کمیسیون مستقل انتخابات مراکز رای دهی را در سراسر کشور تاسیس وزمینه اشتراک رای دهندگان را در ین مراکز طوری مساعد میسازد تا دسترسی به پروسه انتخابات برای رای دهندگان به سهولت میسر باشد.
(۲) کمیسیون مستقل انتخابات صندوقهای رای گیری، برگهها رای گیری، غرفههای رای دهی، مهرها و لوازم ضروری را تنظیم وآماده ساخته و تدابیر دیگری را که در تنظیم رای دهی سهولت بوجود میآورد و انتخابات را به طرز موثری رهنمایی میکند اتخاذ میکند.
برگهها رای دهی:
ماده چهل ویکم:
(۱) کمیسیون مستقل انتخابات درمورد برگهها رای دهی وظایف زیر را انجام میدهد.
۱- تهیه برگهها رای دهی.
۲- تدارک برای تخصیص نشانها و یا تصاویر نامزدان.
۳- ترتیب طرز العملی که به اساس آن برگهها رای دهی توسط رای دهندگان نشانی میشود.
۴- تعیین زبانهایی که در برگهها رای دهی استعمال میشود.
۵- ترتیب آیین نامه شمارش برگهها رای دهی.
(۲) مشخص کردن نظم و ترتیب فهرست نامزدان در برگهها رای دهی به اساس قرعه.
صندوقهای رای دهی:
ماده چهل و دوم:
کمیسیون مستقل انتخابات درمورد صندوقهای رای دهی وظایف زیر را انجام میدهد:
۱- تهیه و تدارک شکل ومواد صندوقهای رای دهی که بتواند به طور محفوظ بسته شده و مهر شود.
۲- طرز علامگذاری ونشانی شد صندوقهای رای دهی.
۳- طرز بستن، مهر، محفاظت وباز کردن صندوقهای رای دهی.
ناظران:
ماده چهل و سوم:
کمیسیون مستقل انتخابات حقوق و وجایب مشاهدین را تصریح کرده طرز العملی را به منظور توزیع اعتبار نامه ناظرین ملی وبينالمللی انتخابات، نمایندگان احزاب سیاسی و نامزدان مستقل ترتیب میکند.
نامزدی نامزدان:
ماده چهل و چهارم:
(۱) احزاب سیاسی و نامزدانی که درانتخابات شرکت میورزند مکلف اند (۷۵) روز قبل از برگزاری انتخابات به صورت کتبی از تصمیم خود به کمیسیون مستقل انتخابات اطلاع دهند. این اطلاعیه حاوی مطالب زیر میباشد.
۱- اسم و آدرس نامزد.
۲- تصویر کارت ثبت نام رای دهی نامزد.
۳- تصویر سند ثبت حزب در وزارت عدلیه از جانب نامزدان احزاب سیاسی.
۴- تعهد نامه که تاریخ، محل تولد وتابعیت نامزد را تصدیق کند.
۵- سند پذیرش نامزدی امضاء شده توسط نامزد.
۶- سمبول یا نشان منتخبه نامزد یا حزب روی ورق رای دهی.
(۲) برگهها نامزدی همراه با کناره گیری نامه منظور شده حد اقل(۷۵) روز قبل از انتخابات به کمیسیون مستقل انتخابات سپرده میشود.
(۳) حق الشمول برای نامزد ریاست جمهوری مبلغ پنجاه هزار افغانی میباشد و این حق الشمول درصورتی اعاده میشود که نامزد انتخاب شود و یا حد اقل پانزده درصد آرای قانونی اجرا شده را در دور اول انتخابات بدست آورد.
(۴) حق الشمول برای نامزد مجلس نمایندگان مبلغ پانزده هزار افغانی میباشد واین حق الشمول درصورتی اعاده میشود که نامزد انتخاب شود ویا حد اقل سه درصد آرای قانونی اجرا شده در حوزه مربوط را در انتخابات بدست آورد.
(۵) حق الشمول برای نامزد شورای ولایتی مبلغ پنج هزار افغانی میباشد واین حق الشمول در صورتی اعاده میشود که نامزد انتخاب شود ویا حد اقل سه درصد آرای قانونی اجرا شده درحوزه مربوط را در انتخابات بدست آورد.
(۶) حق الشمول برای نامزد شورای ولسوالی مبلغ سه هزار افغانی میباشد واین حق الشمول درصورتی اعاده میشود که نامزد انتخاب شود و یا حد اقل سه درصد آرای قانونی اجرا شده درحوزه مربوط را در انتخابات بدست آورد.
(۷) نامزدان برای ریاست جمهوری مجلس نمایندگان، شورای ولایتی وشوراهای ولسوالیها علاوه برحق الشمول با تصویر کارتهای ثبت نام رای دهندگان زیراً حمایشود.
۱- نامزد ریاست جمهوری با تصویر ده هزار کارت رای دهندگان به سطح ملی که از اقوام وولایات مختلف کشور باشد.
۲- نامزد مجلس نمایندگان با تصویر پانصد کارت رای دهندگان.
۳- نامزد شوراهای ولایتی با تصویر سه صد کارت رای دهندگان.
۴- نامزد شورایهای ولسوالیها با تصویر دوصد کارت رای دهندگان.
۵- هیچ شخص نمیتواند فوتو تصویر کارت رای دهی خود را در هر انتخابات دراختیار بیشتر از یک نامزد قرار دهد.
تصویر کارتهای جمع شده نزد کمیسیون مستقل انتخابات سری و محفوظ نگهداری میشود.
(۸) کمیسیون مستقل انتخابات مکلف است شرایط مندرج درقانون اساسی واین قانون را در مورد نامزدان تثبیت کند.
عدم قبولی نامزدان:
ماده چهل و پنجم:
(۱) هرگاه نامزد، واجد شرایط مندرج درقانون اساسی واین قانون برای نامزد شدن نباشد، کمیسیون مستقل انتخابات نامزد یا حزب نامزد کننده را از دلایل عدم قبولی بعد از وصول برگهها مکمل نامزدی در مدت (۷) روز مطلع میسازد.
(۲) کمیسیون مستقل انتخابات به حزب ویا نامزد مستقل فرصت میدهد که در مدت (۷) روز نواقص وخلاها را مرفوع کند.
(۳) کمیسیون مستقل انتخابات بعد از ضرب الاجل (تاریخ نهایی) نامزدی وبررسی برگهها نامزدی، اسامی نامزدان واجد شرایط نامزدی را منتشر میسازد.
اعتراض برنامزدان ویا امتناع ازآن:
ماده چهل وششم:
(۱) هرشخص میتواند نامزدی نامزد را در صورتیکه واجد شرایط قانونی نباشد مورد اعتراض قرار دهد.
(۲)اعتراض مندرج بند (۱) این ماده باید الی تاریخی که توسط کمیسیون مستقل انتخابات تعیین میشود به آن کمیسیون سپرده شود.
کمیسیون مستقل انتخابات بعد از بررسی لازم درمورد اعتراض مذکور تصمیم اتخاذ نموده و آنرا به طرفین ابلاغ میکند.
(۳) درصورتی که نامزد از پذیرش نامزدی خود امتناع ورزد کمیسیون مستقل انتخابات درزمینه امتناع نامزد تصمیم اتخاذ میدارد. برای نامزد و یا حزب سیاسی ثبت شده فرصت داده میشود تا قبل از فرا رسیدن ضرب العجل و قبل از اینکه کمسیون فهرست را ترتیب وبه نمایش بگذارد. خود را مطابق به شرایط معینه عیار سازد.
فهرست احزاب مستحق درمبارزات انتخاباتی وفهرست نهایی نامزدان:
ماده چهل و هفتم:
(۱) کمیسیون مستقل انتخابات حد اقل (۶۰) روز قبل از تاریخ انتخابات، اخرین فهرست نامزدان مستقل مستحق ونامزدان
احزاب ثبت شده مستحق را ترتیب وبه نمایش بگذارد.
(۲) فهرستهای مربوط در روز رای دهی درمحلات رای دهی نصب میشود.
برداشتن مواد تبلیغاتی:
ماده چهل و هشتم:
کمیسیون مستقل انتخابات صلاحیت دارد در روز انتخابات دستور برداشتن مواد تبلیغاتی را که درصد متری مرا کز رای دهی به نمایش گذاشته شده باشد صادر کند.
منع حمل سلاح در مراکز رای گیری:
ماده چهل ونهم:
هیچ شخص نمیتواند سلاح و یا سایر اشیایی که منحیث سلاح از آن استفاده شده بتواند درفاصله پانصد متری مراکز رای دهی، حمل کند. حمل سلاح توسط مسولین امنیتی به استیذان وزارت امور داخله ازین حکم مستثنی است.
آغاز وپایان رای گیری:
ماده پنجاهم:
(۱) آغاز وپایان رای گیری در مراکز انتخاباتی مطابق تقسیم اوقاتی صورت میگیرد که از طرف کمیسیون مستقل انتخابات ترتیب و تنظیم میشود.
(۲) رای گیری مطابق آیین نامهی که توسط کمیسیون مستقل انتخابات ترتیب وتنظیم میشود، صورت میگیرد.
(۳) درصورتی که مرکز انتخاباتی به شورش، تشدد، توفان، سیلاب یا سایر حوادث غیر مترقبه معروض شود که جریان رای دهی را نا ممکن سازد، رییس مرکز رای گیری میتواند امر توقف رای دهی را صادر کند.
(۴) رییس مرکز رای گیری قبل از آنکه پایان کار رای گیری را در وقت تعیین شده مطابق حکم بند (۱) این ماده اعلام کند آخر صف رای دهندگان را در وقت پایان رای دهی نشانی و به هر رای دهنده که در صف قرار دارد اجازه رای دهی را میدهد.
(۵) کمیسیون مستقل انتخابات از تامین شرایط و سهولتها برای رای دهی معیوبین اطمینان حاصل میکند.
اعتراض درمورد رای دهی:
ماده پنجاه ویکم:
(۱) قبل ازینکه رای دهنده ورقه رای دهی را بدست بیاورد، نمایند گان نامزدان میتوانند در قسمت حق را دهی شخص یا رای دادن وی درمراکز رای دهی مربوط اعتراض نمایند.
(۲) ُُُرییس مرکز رای گیری در مورد قبول یا رد اعتراض تصمیم اتخاذ نموده درمورد جزیات رد اعتراض یا پذیرش دلایل خود را در روز انتخابات درسند رسمی درج میکند.
مهر صندوقهای رای دهی وسایری مواد توسط رییس مرکز رای گیری:
ماده پنجاه ودوم:
(۱) به مجردی که صندوق انتخابات پر یا رای دهی پایان شود، رییس مرکز رای گیری در حضور نمانیدگان نامزدان و ناظرین انتخابات آ نرا طبق آیین نامه تجویز شده، مهر نموده و به نمایندگان نامزدان که میخواهند عین کار را انجام دهند، اجازه میدهد تاشماره مهرها را یادداشت نمایند.
(۳) رییس مرکز رای گیری صندوقهای رای دهی وبستههای برگهها رای دهی را با درنظرداشت هدایت کمیسیون مستقل انتخابات به مرکز شمارش آرا تسلیم میکند.
محل وزمان شمارش آرا:
ماده پنجاه وسوم:
شمارش آراء د ر مراکزی که توسط کمیسیون مستقل انتخابات تعیین میشود، صورت میگیرد.
ارایه وتصدیق نتایج:
ماده پنجا و چهارم:
کمیسیون مستقل انتخابات مسئول ارایه نتایج انتخابات میباشد. نتایج انتخابات درجریده رسمی نشر شود
پخش ونشر منصفانه و بیطرفانه افکار و نظریات:
ماده پنجاه وپنجم:
(۱) به منظور آگاهی همگانی درجریان مبارزات انتخاباتی، رسانههای همگانی (تلویزیون، رادیو و اخبار) مرامنامهها، نظریات واهداف نامزدان را مطابق آیین نامه کمیسیون مستقل انتخابات به طور منصفانه وغیر جانبدارانه پخش ونشر کند.
(۲) نامزدان باید به رسانههای همگانی دولتی دسترسی داشته باشند. به منظور آگاهی همگانی، درجریان مبارزات انتخاباتی، رسانههای همگانی دولتی مکلف اند نظریات، اهداف ومرامنامه نامزدان را با موافقت کمیسیون مستقل انتخابات، بطور منصفانه وبی طرفانه پخش ونشر نمایند.
کمیسیون رسانههای خبری:
ماده پنجاه وششم:
کمیسیون مستقل انتخابات کمیسیون رسانههای خبری را حد اقل (۶۰) روز قبل از تاریخ انتخابات تاسیس میکند..این کمیسیون گزارش دهی ونشر منصفانه مبارزات انتخابات را نظارت نموده و در مورد هر تخلف از گزارش دهی منصفانه ویا نشر مبارزات انتخاباتی و یا سایر تخلفاتی که به احکام آیین نامه رسانههای خبری انتخابات مربوط میشود، به کمیسیون مستقل انتخابات مشوره میدهد.
کمیسیون مستقل انتخابات با در نظر داشت سفارشات کمیسیون رسانهها، اعتراض همگانی را در ارتباط به رسانههای خبری شامل تخطی وتخلفات، انتشار میدهد ویا موضوع را به دادستانی مربوط محول میسازد.
شکایات انتخاباتی:
ماده پنجاه و هفتم:
(۱) شکایاتی که در مورد جریان رای دهی درمرکز رای دهی مطرح میشود، توسط کمیته تشکیل شده در مرکز رای دهی به اتفاق آراء حل وفصل میشود در صورتیکه اتفاق آراء حاصل نشود موضوع به اکثریت دو ثلث آراء حل شود.
(۲) شکایات درمورد شمارش آراء و نتایج انتخابات ریاست جمهوری وشواری ملی زمانی مطرح میشود که شمارش آراء صورت گرفته ویا نتایج اعلان گردیده باشد. هرگاه شکایت با اتفاق آرای مسئولین ذیربط حل وفصل نشود، درینصورت شاکی میتواند درمدت (۴۸) ساعت بعد از پایان شمارش آراء به دفتر ولایتی انتخابات عارض و دفتر مذکور درمدت (۳) روز بعد از وصول شکایت موضوع را حل وفصل کند. همچنان شاکی میتواند در مدت (۴۸) ساعت به کمیسیون مستقل انتخابات شکایت نموده و کمیسیون مذکور موضوع را در مدت (۷) روز بعد از وصول شکایت، حل و فصل کند. تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات نهایی و قابل تعمیل میباشد.
تخطیهای انتخاباتی:
ماده پنجاه و هشتم:
(۱) شخصی که درجریان مبارزات انتخاباتی و یا در انتخابات مرتکب یکی از اعمال زیر شود، طبق احکام قانون مورد تعقیب عدلی قرار میگیرد:
۱- تهدید یا تخویف رای دهنده و نامزد یا اخلال در امر انتخابات.
۲- ممانعت از حضور رای دهندگان، نامزدان و یا نمایندگان نامزدان در مراکز رای دهی بدون دلیل موجه.
۳- تقلب یا فریب کاری د ر رای دهی یا شمارش آراء.
۴- رای دهی یا کارت تقلبی یا کارت شخص دیگر.
۵- تغيير، تبدیل، سرقت و یا محو اسناد انتخاباتی.
۶- جعل کارتهای رای دهی.
۷- فریب کاری در کارت رای دهی.
۸- استعمال کارت رای دهی جعلی.
۹- مبادرت به رای دهی بیش از یکبار.
۱۰- باز کردن و یا شکستن قفل محل نگهداری لوازم و اسباب، و همچنان لاک و مهر صندوقهای رای دهی، بدون صلاحیت.
۱۱- جلو گیری از اشتراک رای دهند گان یا نامزدان در پروسه انتخابات.
۱۲- استفاده از پولی که از راههای غیر قانونی و یا منابع خارجی بدست آمده باشد.
۱۳- استعمال کلمات یا سخنرانی توهین آمیز.
۱۴- تشویق و تحریک سایری اشخاص به ارتکاب یکی از اعمال فوق.
(۲) هرگاه کمیسیون مستقل انتخابات تشخیص دهد که حزب ویا نامزد مستقل، مرتکب تخطیهای انتخاباتی را رهنمایی یا پشتیبانی نموده، در آنصورت میتواند تحریمی را برآن حزب یا نامزد وضع کند.
(۳) در صورتی که کمیسیون مستقل انتخابات تشخیص دهد که تخطی از احکام این قانون صورت گرفته، صورت تخطی را با دلایل موجه به مراجع ذیربط قانونی و یا دادستانی راجع میسازد.
تعویق یا تعلیق انتخابات:
ماده پنجاه ونهم:
در صورتی که شرایط امنیتی، مالی، تخنیکی و حوادث غیر مترقبه، برگزاری انتخابات را غیر ممکن سازد و یا اینکه، مشروعیت پروسه انتخابات را به کلی صدمه رساند، کمیسیون مستقل انتخابات میتواند انتخابات را درحوزه مربوطه الی رفع آن حالات به تعویق انداخته یا به حالت تعلیق قرار دهد.
ترتیب لایحهها و آیین نامهها:
ماده شصتم:
(۱) احکام این قانون صرف برای اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شورای ملی، شورای ولایتی و شوراهای ولسوالیها قابل اجرا میباشد.
(۲) به منظور اجرا بهتر احکام این قانون کمیسیون مستقل انتخابات مکلف است تا لایحهها، آیین نامهها و رهنمودهای جداگانه را وضع و نشر کند.
اداره انتخابات:
ماده شصت و یکم:
برای آماده گی، تنظیم، برگزاری ونظارت اولین پروسه انتخابات که نشان دهنده تکمیل دوره انتقالی میباشد، دولت انتقالی اسلامی افغانستان از ملل متحد تقاضای معاونیت نموده است که تاسیس دفتر مشترک تنظیم انتخابات یکی از این معاونتها بوده وطبق فرمان شماره ۱۱۰ مورخ ۲۹ دلو ۱۳۸۲ وبا سهم گیری متخصصین بينالمللی سازمان ملل متحد صورت گرفته است. کلیه صلاحیتهایی که حسب این قانون به کمیسیون مستقل انتخابات تفویض شده، الی پایان دوره انتقالی توسط دفتر مشترک تنظیم انتخابات اعمال میشود.
کمیسیون مستقل انتخابات بعد از ایجاد، جایگاه کمیسیون موقت انتخابات را در دفتر مشترک تنظیم انتخابات احراز میکند با تکمیل دوره انتقالی کمیسیون مستقل انتخابات همه صلاحیتهای مندرج این قانون را کسب میکند. الی ایجاد کمیسیون مستقل انتخابات حق تصمیم گیری ورای دهی اعضای بينالمللی دفتر مشترک تنظیم انتخابات حسب فرمان شماره (۱۱۰) محفوظ میباشد.
تاریخ انفاذ:
ماده شصت ودوم:
این قانون از تاریخ توشیح، نافذ و درجریده رسمی نشر شود و با انفاذ آن احکام مغایر این قانون ملغی شمرده میشود.
پایان
تاریخ تصویب: ۱۳ مه ۲۰۰۴
تاریخ توشیح (تایید و امضا): ۲۷ مه ۲۰۰۴[۱]
پینوشتها
جُستارهای وابسته
منابع
<برگشت به بالا><گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله>