جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ تیر ۳۱, پنجشنبه

ایران در دوره پارینه‌سنگی

از: دکتر صادق ملک شهمیرزادی


فهرست مندرجات




[] ایران در دوره پارینه‌سنگی جدید

بیشتر آثار به‌دست آمده از دوره­ی پارینه‌سنگی جدید در ایران از منطقه­ی کوه‌های ابرسن (زاگرس) جمع‌آوری شده­اند و با وجود اینکه در ابزارهای سنگی گوناگونی زیادی دیده می­شود، به‌نظر می­رسد که شیوه­ی زندگی و فن ابزارسازی از دوره­ی پارینه سنگی میانه به جدید، در این منطقه تدریجی بوده است.

یکی دیگر از ویژگی­های فرهنگی دوره­ی پارینه سنگی جدید، تاثیر ویژگی­های فرهنگی منطقه­ای و محلی در شیوه­ی ساخت ابزارهای سنگی است. آثار این دوره که از غار "یافته" در نزدیکی خرم‌آباد لرستان به‌دست آمده­اند، قدمتی در حدود سی‌وپنج هزار سال دارند.

یکی از ویژگی­های صنعتی دوره­ی پارینه‌سنگی جدید در ایران، ساختن ادوات سنگی بسیار کوچک است که اصطلاحا "ریزتیغه" نامیده می­شوند.

در خرم‌آباد، علاوه بر غار "یافته" از غارهای "ارجنه" و "پاسنگر" نیز آثار این دوره به‌دست آمده است.

در غرب ایران نیز در غار "خر" (مر خر = غار بزرگ) و پناهگاه سنگی "ورواسی" نزدیک کرمانشاه نیز آثار دوره­ی پارینه‌سنگی جدید شناسایی شده است.

در دره هلیلان در غارهای "مارزور"، "مارگورگلان سراب"، "دارمار" و غار "گوگل" آثاری متعلق به اواخر دوره­ی پارینه‌سنگی جدید ایران شناسایی شده است.

هر چند به‌طور دقیق آغاز و پایان این دوره در ایران به روشنی معلوم نیست، ولی به‌نظر می­رسد در حدود یازده هزار سال پیش این فرهنگ در ایران ادامه داشته تا اینکه سرانجام با آغاز دوره­ی فراپارینه‌سنگی این دوره پایان پذیرفته است.[۱]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهديزاده کابلی از کتاب "ايران پيش از تاريخ" که توسط دکتر صادق ملک شهميرزادی برشتۀ تحرير درآمده، از سايت اينترنتی پایگاه پژوهشی آریابوم بازنويس شده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- ملک شهمیرزادی، صادق، ایران در دوران پیش از تاریخ، "ایران در دوره پارینه‌سنگی جديد"، پایگاه پژوهشی آریابوم



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

ملک شهمیرزادی، صادق، ایران در دوران پیش از تاریخ، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۸ خ


[برگشت به بالا] [گفت و گو و نظر کاربران در بارهٔ مقاله]