جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۹۶ شهریور ۲۱, سه‌شنبه

نهمین سالروز دانشنامه‌ی آریانا

از: دانشنامه‌ی آریانا

نهمین سال دانشنامه‌ی آریانا


فهرست مندرجات

.



نهمین سالروز دانشنامه‌ی آریانا

لگوی دانشنامه‌ی آریانا

اعضای شورای علمی دانشنامه‌ی آریانا، نهمین سالروز دانشنامه‌ی آریانا (9th Anniversary of the Ariana Encyclopedia) را به همه فارسی‌زبانان جهان و به‌ویژه مردم افغانستان از صمیم قلب تبریک عرض می‌نمایند.

به‌گفته‌ی فردوسی بزرگ: «توانا بود هر که دانا بود - ز دانش دل پیر برنا بود». «آريانا»، یک دانشنامه‌ی جامع با محتویات علمی در سطح شبکه جهانی اینترنت است که با همکاری افراد متخصص نوشته می‌شود و مقالات آن می‌تواند - در موضوعات گوناگون - توسط هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد، مطالعه گردد. این دانشنامه، در ٢۰ شهريور ۱۳٨۷ خورشیدی، به‌سرپرستی مهدیزاده کابلی، استاد پیشین دانشگاه کابل، پايه‌گذار شيوه‌ی نوين دانشنامه‌نويسی در افغانستان، آغاز به‌کار کرد تا بتواند افكار عمومی - به‌ويژه نوجوانان و جوانان - را معطوف به دانش‌آموزی و پژوهش نماید. زیرا، ما به این نظر بوده‌ایم که بايستی نسل امروز كه آينده‌سازان فردای كشور هستند، به اين باور برسند كه تنها دانش‌اندوزی و پژوهش مسير توسعه و آبادانی اين مرز و بوم را رقم خواهد زد.

دانشنامه، در این مسیر گام‌های لرزان برداشت و ۹ سال طی طریق کرد. اکنون این دانشنامه امیدوار است از طریق نشر مقالات نکته‏‌سنجانه و نقّادانه و علمی پژوهشگران ساحت‏‌های مختلف فرهنگ و تمدّن قدیم و جديد، بتواند زمینه‏‌ی بهتر برای همکاری و مشارکت اهل تحقیق در تدوين اين دانشنامه و دست‏یابی به متون صحیح‏‌تر و تحلیل‏‌های منطقی‏‌تر و علمی‌تر فراهم سازد و از مجموع آموخته‏‌ها و اندوخته‏‌های دانشوران و محقّقان حوزه دانش بشری در این راه استمداد کند.

سال ۱۳۹٦، نهمین سال زایش دانشنامه‌ی آریانا را در گاه‌شمار تاریخ فرهنگی-علمی افغانستان نشان می‌دهد. در این‌ ویژه‌نامه گزارشی از عملکرد دانشنامه و نظر کاربران آن منتشر خواهد شد. شایسته یادآوری است صرف ۹ ساله‌شدن و ۹ ساله‌بودن، به‌تنهایی افتخارآمیز نیست، هر چند در دنیای بی‌ثبات تاریخ معاصر افغانستان، نفس ماندن و ماندگار برآمدن از گرداب متلاطم حوادث و آزمون زمان، واقعاً برای خودش یک نکته‌ی مثبت تلقی می‌شود، ولی ۹ ساله‌شدن و ۹ ساله‌بودن، از دریچه‌ی تجربه است که آن را ارج می‌نهیم. تجربه‌ی تدریجی و طولانی می‌تواند غنای حیات و حرکت را افزون‌تر کند، اگر قدر و قیمتش را بایسته و شایسته بتوان شناخت.


اطلاعات آماری دانشنامه

بر اساس آمار بلاگ‌سپات، در این ۹ سال، دانشنامه‌ی یک میلیون و سه‌صدوهشتادوپنح هزار و ششصدونه نفر بازدیدکننده، از کشورهای افغانستان، ایالات متحده آمریکا، آلمان، ایران، بریتانیا، هلند، کانادا، روسیه، فرانسه، سوید و ... داشته است. به‌طور میانگین هر روز ۴٢۷ نفر از آن بازدید کرده‌اند. در حالی‌که اکنون تعداد میانگین بازدیدگنندگان به ۵۷٠ نفر افزایش یافته است. این دانشنامه، در حال حاضر ٦٨٣۴ مقاله و گزارش در زمینه‌های مختلف دارد.

آمار گرافیکی تعداد بازدیدکنندگان از سال ٢٠۱٠ تا ٢٠۱٧ میلادی
نام کشور تعداد بازدیدکننده
افغانستان ٣٧٠٢۵۴
ایالات متحده آمریکا ٢٧٢٧٦٠
آلمان ۱٨٣۵٦۴
ایران ٧٠٣۴٨
بریتانیا ۴٨۱۴٠
هلند ٣٢۱٠٦
روسیه ٢۵۵۵۱
فرانسه ۱٠٢٠٨
سوید ۹٠٠۵


نظر کاربران



[] يادداشت‌ها

يادداشت ۱: اين گزارش برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی تهیه شده است.


[] پی‌نوشت‌ها

[۱]-
[٢]-
[٣]-


[] جُستارهای وابسته




[] سرچشمه‌ها

از دانشنامه‌ی آریانا